Expeditie Malawi 2014

In oktober vertrek ik voor 15 dagen met 11 leerlingen uit TVWO4 naar het warme hart van Afrika: Malawi. We gaan hier onze handen uit de mouwen steken voor verschillende projecten van Worldmapping, een organisatie de het mogelijk maakt dat jongeren tussen de 15 en 18 jaar ontwikkelingswerk kunnen doen.
Niet alleen voor de leerlingen een spannende reis, maar ook zeker voor mij! Met de Dominicaanse Republiek als meest exotische bestemming, is Malawi toch andere koek. Lees vanaf nu hoe de voorbereidingen gaan en terwijl we daar zijn mijn reisverslagen!

Tiwonana!

JufdeBoer

woensdag 8 oktober 2014

Inpakken en.....opnieuw inpakken.

2 dagen voor vertrek. Tijd om alle verzamelde spullen op zijn minst bij elkaar te leggen en , nog beter, al een plekje te geven in de rugzak. Probleem 1: die rugzak is dus te klein. Sowieso. Dat ziet iedereen.
Dat defensie het redt met deze minimale middelen is een wonder.

Probleem 2: wat moet ik aan? Normaal al een issue, nu een 'iceberg ahead'. Niet alleen moet ik nadenken over een comfortabele set in het vliegtuig (toch zo'n klein etmaal in de lucht), maar ook over de nachten (want koud, of niet), de avonden (beestjes, veel), de projecten (wat mag ik weggooien? Hallo Primark!), de safari (camouflage?) en het strand (bikini?, eh.. nee.). Daarnaast zijn er natuurlijk kledingvoorschriften. Geen blote knieën en schouders. Dag hemdjes en korte broeken, welkom t-shirts en lange broeken. Alhoewel, op de projecten moeten de vrouwen een rok dragen, uit respect voor het geloof. Al mijn 'rokken' (lees: kittige King Louie jurkjes) vallen af in de categorieën respect en geloof en temperatuur, dus dat is lastig. Dan maar in Zomba op zoek.
De stapel in mijn slaapkamer groeit, ik kan dus niet kiezen. Ik wil natuurlijk niets vergeten.
En dan heb ik het nog niet eens over probleem 3: mijn toch altijd wat uitgebreide toilettas(sen). Aangezien 90% van mijn toilettas vol zit met pillen, wetties, deet en desinfecterende gel, blijft er bijzonder weinig ruimte over voor de rest. 'Downsizen' is de oplossing. Gelukkig heeft de Kruidvat nog een aardige collectie 'mini's'. Mijn 'beautycase' is nog maar een klein etuitje met een basisvoorraad make-up. Helemaal back to basic is geen optie. Dus.
Terug naar het inpakken. Handbagage is belangrijker dan ruimbagage, want de kans dat mijn rugzak (die te klein is, dat ziet iedereen) in Addis Ababa op safari gaat is meer dan reëel. Eigenlijk moet alles dus in mijn handbagage. Of een samenvatting van alles. Van alles 1, of een halve, of een kwart.
Maar mijn handbagage zit al praktisch vol met een EHBO tas, een laptop, een camera, een boek en alle papieren. Dat past dus niet, dat snapt iedereen.
Ik zet mijn hulplijn in. Mijn man (lees: militair met uitzendervaring) zal zo wel weer met een praktische oplossing komen: minder meenemen.

1 opmerking:

  1. Ha ha...dat valt nog niet mee.Gelukkig nog een paar dagen om de stapel te minimaliseren.Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen